Skip to main content
Vispārīgi
Visas aktualitātes
Aktualitātes
Notikumi

Rīgas Stradiņa universitātes Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā (RSU MITC) 28. un 29. maijā daļai topošo ārstu viens no valsts pārbaudījuma posmiem norisinājās jaunā formātā – simulācijā balstītā vidē ar simulētiem pacientiem. Lai gan valsts pārbaudījuma ietvaros šādu pieeju – pacienta klīniskā gadījuma interpretāciju simulāciju vidē ar simulētu pacientu – studiju programmas Medicīna ārvalstu studenti izmēģināja jau ziemā, pirmo reizi šādā formātā kārtot pārbaudījumu šopavasar bija iespēja arī latviešu studentiem. 

Līdz šim valsts pārbaudījuma praktisko daļu visi topošie ārsti kārtoja tikai ārstniecības iestādēs, kas katram studentam tika noteiktas izlozes kārtībā, piemēram, Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (RAKUS), Paula Stradiņa klīniskajā universitātes slimnīcā (PSKUS), Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā (BKUS), Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcā (TOS), Rīgas Dzemdību namā un citviet.   

Lai arī eksaminācija reālā ārstniecības iestādē studentiem sniedz vērtīgu pieredzi, pēdējos gados arvien skaidrāk iezīmējas ar šo pārbaudījuma formātu saistītie izaicinājumi, kas prasa meklēt alternatīvus risinājumus. Kamēr studējošo skaits pieaug, ārstniecības iestāžu kapacitāte un pacientu pieejamība samazinās galvenokārt organizatoriska, sistēmiska un tiesiska rakstura ierobežojumu dēļ. 

Pacienta klīniskā gadījuma interpretācija simulāciju vidē ar simulētu pacientu ir jauna un inovatīva pieeja Latvijas medicīnas izglītībā, taču citviet pasaulē šī pieeja ir plaši atzīta un nostiprinājusies kā efektīva mācīšanas un vērtēšanas prakse. Šādas pieejas būtiskākā priekšrocība eksaminācijas kontekstā ir iespēja izvairīties no saturiskiem un organizatoriskiem ierobežojumiem, tostarp – pacientu trūkuma. Tāpat šī pieeja ļauj nodrošināt gan eksāmena standartizāciju, gan objektīvu un strukturētu studentu snieguma novērtēšanu. Tā ir iespēja daudz precīzāk novērtēt ne vien studentu klīniskās zināšanas, bet arī ārsta–pacienta komunikācijas prasmes, klīniskās domāšanas un lēmumu pieņemšanas prasmes, kā arī profesionālo kompetenci drošos un kontrolētos, slimnīcas videi pietuvinātos apstākļos. 

Lai nodrošinātu eksaminācijas norisi, RSU MITC tika izveidotas vairākas simulētas nodaļas, proti – pediatrijas, dzemdniecības un ginekoloģijas, infektoloģijas, ķirurģijas, traumatoloģijas un ortopēdijas un arī iekšķīgo slimību nodaļa. Studenti pēc izlozes principa tika novirzīti uz kādu no šīm nodaļām, kur tos sagaidīja simulētais pacients – speciāli apmācīta persona, kas pēc iepriekš izstrādāta scenārija atveidoja noteiktu klīnisko situāciju. 

Eksāmena norisi vēroja RSU padomes loceklis prof. Peters Goreckis un Medicīnas fakultātes prodekāns asoc. prof. Ingus Skadiņš, kurš norāda: "Nav šaubu, ka simulācijām gan mācīšanās, gan vērtēšanas procesā ir būtiska nozīme.

Simulāciju scenāriji, simulēti pacienti un darbs komandā simulāciju vidē nav medicīnas izglītības nākotne – tā ir mūsdienu realitāte un neatņemama daļa no kvalitatīva medicīnas studiju procesa. 

Jaunais eksaminācijas formāts, kas balstīts simulāciju pieejā, tiks nostiprināts kā pastāvīga prakse. Iegūtā pieredze pārliecinoši parāda tā lietderību un potenciālu - šis eksaminācijas formāts ir efektīvs risinājums, ko turpmāk plānots sistemātiski attīstīt un pilnveidot, integrējot valsts pārbaudījuma procesā.”  

Arī pacientu lomu atveidotāji, kuri piedalījās eksaminācijas procesā, pēc pārbaudījuma atzina, ka studenti pārliecinoši demonstrēja savas zināšanas un klīniskās prasmes, skaidri apliecinot savu gatavību profesionālajiem izaicinājumiem un darbam reālā ārstniecības vidē. 

RSU MITC komanda ir gandarīta par paveikto un pauž pārliecību, ka šis eksaminācijas formāts nākotnē kļūs par ierastu praksi un tiks ieviests arī citās veselības aprūpes studiju virziena programmās. 
 

Saistītās aktualitātes