Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā izmanto inovatīvas tehnoloģijas
Pārvietošanās laikā un telpā noteikti ir aktuāls jautājums daudziem studentiem, lai spētu apvienot gan intensīvo mācību procesu, nereti arī darba pienākumus un arī ģimenes un personīgās intereses. Kamēr zinātnieki vēl risina šo fundamentālo jautājumu, Rīgas Stradiņa universitātes Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs (MITC) studentiem piedāvā iespēju pārvietoties dažādās telpās ar vienas pogas palīdzību, ieviešot divus inovatīvus risinājumus – virtuālā pacienta platformu un iekļaujošo papildinātas realitātes telpu (immersive room).
Virtuāla pacienta platforma sniedz iespēju studentiem apgūt dažādus klīnisko procesu algoritmus un pašiem risināt dažādus klīniskos gadījumus, veicot pacienta diagnostiku, aprūpi un terapiju virtuāla scenārija ietvaros. Studenti virtuālajai platformai var piekļūt attālināti, pieslēdzoties mākoņserverim un nokļūstot vidē, kurā ir pieejama virtuāla palāta ar pacientu un visām nepieciešamajām medicīnas ierīcēm, kuras var izmantot scenārija izpildei. Šāda platforma nodrošina studentu zināšanu patstāvīgu pārbaudīšanu un nostiprināšanu, pielietojot tās reālistiskos klīnisko gadījumu scenārijos. Platforma tiek izmantota arī studentu klātienes apmācībām scenārijos, kuros galvenā pacienta lomu atveido simulēts pacients (aktieris), taču, tā kā aktieris nevar fiziski mainīt savus vitālos parametrus tādā mērā, lai tie atbilstu sarežģītu klīnisko scenāriju situācijām, virtuālā platforma nodrošina digitālu risinājumu, kas ļauj atainot nepieciešamos vitālos parametrus uz scenārijā izmantojamajām ierīcēm (plaušu ventilatora displeja, anestēzijas mašīnas displeja u. c.) atbilstīgi plānotājam scenārijam.
Otra inovācija ir iekļaujošā papildinātas realitātes telpa, kas sevi jau pierādījusi vairākās simulāciju aktivitātēs un guvusi lielu atzinību gan studentu, gan docētāju vidū. Iekļaujošā papildinātas realitātes telpa ir multiprojekciju sistēma, kas balstās uz iespēju radīt un vizualizēt dažādas simulācijā paredzētajām situācijām atbilstīgas vides. Ar šādu sistēmu iespējams radīt vidi, kuru praktiska izveide centrā nebūtu iespējama (piemēram, meža vai karalauka apstākļi). Vienlaikus šajā vidē viegli mainīt arī dažādu telpu vizuālo atveidojumu – piemēram, slimnīcas palāta, skolas klase vai tirgus paviljons, un tā neierobežoti atbilstīgi simulācijas scenārija vajadzībām. Kā norāda MITC simulāciju tehnoloģiju vadītājs Mārtiņš Ļuļļa, “šis risinājums ļauj īstenot daudz reālistiskākas simulāciju izspēles, nodrošinot ticamību ar apkārtējās vides atbilstību scenārijam."
"Skaņas un vizuālie specefekti ļauj studentiem iejusties atmosfērā un sagatavo tos darbam reālos apstākļos. Kopumā digitālie risinājumi viennozīmīgi ir spēcīgs atbalsts simulācijā balstītas medicīnas izglītības īstenošanā, ar kuru palīdzību tiek celta studiju procesa kvalitāte Rīgas Stradiņa universitātē."
Jau pašreiz MITC imersīvā vide tiek intensīvi izmantota militārās medicīnas mācībās, kur atbilstīgi scenārijiem tiek atainotas dažādas karadarbības vides. Papildinātas realitātes telpas iespējas tiek izmantotas arī simulāciju ciklos rezidentiem, kur simulāciju notikumi tiek īstenoti dažādās vidēs kā, piemēram, epilepsijas lēkme bibliotēkā vai jaundzimušā apskate mājas apstākļos. MITC projektu grupas vadītāja Evita Grigoroviča piebilst, ka veiksmīgi izmantojot gan ES finansējumu*, gan RSU budžetu un ieviešot modernākās tehnoloģijas, Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs ir attīstījis infrastruktūru, lai nodrošinātu visaugstākos standartus simulācijā balstītā izglītībā un tādējādi konkurētu ar vadošajiem simulāciju centriem Eiropā. Arī turpmākajos MITC plānos paredzēts intensīvi attīstīt inovatīvu tehnoloģiju integrāciju studiju procesā, paplašināt iekļaujošās papildinātas realitātes telpas vizuālo un audiālo piedāvājumu, kā arī attīstīt virtuālu pacientu platformas oriģinālscenārijus, pilnveidojot simulāciju kvalitāti un MITC sniegto pakalpojumu iespējas.
* Virtuālu pacientu platforma, iekļaujošā papildinātas realitātes telpa, kā arī tehnoloģijām pielāgoti scenāriji ir izstrādāti ESF projekta Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē (Nr. 8.2.3.0/18/A/011), specifiskā atbalsta mērķa 8.2.3 Nodrošināt labāku pārvaldību augstākā izglītības institūcijās ietvaros.